vrijdag 5 juli 2013

Afscheid...

De eerste dag zonder Nina....leeg..

Woensdagavond een prachtig, intiem afscheid met de kinderen van de klas.
Er waren leerkrachten van school en een klein groepje familie en vrienden.
Samen afscheid nemen..het cirkeltje is rond.
Voor mij een van de mooiste momenten van de afgelopen week...haar klasgenoten ze waren niet bij haar weg te slaan, allemaal samen om Nina heen...en overal handen...op haar...prachtig. Zo puur de emoties van kinderen, zo mooi om van dichtbij mee te maken.
Daarna natuurlijk Nina's prachtige vuurwerk,  een onvergetelijk bijzonder moment, de hemel vol met kleuren voor Nina.
Sommigen waren bij Nina tijdens het vuurwerk, haar vuurwerk.
Veel mensen zeiden tegen ons...pak je moment alleen met |Nina nu ze er nog is.
Dat deden we ook maar..elk moment was nooit genoeg!
We hadden deze laatste avond met Nina niet op een andere willen beleven dan zo..
Aan het einde van de avond hebben we Nina in haar kist gelegd, dat was een fijn moment.
Het voelde alsof je haar in een warm nestje legde, zo vol liefde voor haar gemaakt, door zoveel handen.
Toen Nina in haar kist lag was het plaatje compleet, daar hoorde ze.

Donderdagochtend, de laatste momenten met Nina, je ziet aan haar dat het tijd is om te gaan.
Nog een laatste blik, een laatste kus en dan zien we haar nooit meer....nooit meer.
Het moment dat ze het huis uit gedragen word is ook moeilijk, ik heb daar van te voren niet over nagedacht, maar als ze haar naar buiten dragen besef ik me plots dat ze voor de laatste keer ons huis
verlaat.

In onze eigen auto rijden we Nina naar haar laatste rustplaats, overal hebben we har naar toe gebracht
en nu is ze bij ons voor de laatste rit, Bowie zit naast haar kist.
Het voelt goed. Geen enge lijkenwagen, maar veilig geborgen bij ons.

De afscheidsdienst was bijzonder, mooi sprookjesachtig, emotioneel echt Nina.
Vanmorgen toen ik wakker werd realiseerde ik me plots, dat ze nog een van haar wensen uit heeft laten komen.
Toen we haar vertelden dat ze niet meer beter kon worden vroeg ze , mag ik begraven worden, en mag ik vuurwerk op mijn begrafenis, en mag ik een tijger erbij.
In ons scenario was dat een grote knuffeltijger, maar gisteren was ook Saskia aanwezig...heeft Nina toch weer de regie overgenomen.

Tijger Saskia lag tijdens de dienst naast Nina's kist de wacht te houden en op de begraafplaats lag ze achter Nina's graf in de struiken.
Nadat iedereen weg was heeft Saskia nog aan Nina's graf afscheid genomen.
Het is moeilijk in woorden uit te leggen hoe dat voelt.....het is niet eens zozeer dat het bijzonder is dat er een tijger bij haar graf ligt (hoe raar dat voor sommige misschien ook zal zijn) maar dat je de band tussen mens en dier zo overduidelijk voelt.
Alsof er een stukje Nina in Saskia zit...

Een paar weken geleden kwam ik op straat iemand tegen, we liepen elkaar voorbij, en plots draaide hij om en liep terug.
Marcha, ik wil je wat zeggen, ik heb ooit een liedje voor Nina geschreven, dat doe ik , als iets me aangrijpt schrijf ik teksten.
Nieuwsgierig geworden gingen we de tekst van het liedje lezen en een stukje luisteren.
We vonden het meteen prachtig en bijzonder, het lied maar ook dat iemand zijn gevoelens voor ons meisje zo mooi in een tekst kan verwerken. 2 dagen na het overlijden van Nina kreeg ik een mailtje dat hij onder de tekst muziek heeft laten zetten door een vriend (Wim Heijs) en Eefje Polman had gevraagd om het te zingen, omdat hij zoals hij zelf zegt niet kan zingen.
Eefje kende Nina's verhaal al, ze heeft ook voor de actie voor Stichting opkikker meegewerkt.
Ze is erg begaan en heeft  het lied ingezongen en hier en daar de tekst wat aangepast.
Eefje heeft het gisteren live voor Nina gezongen
Het is in bijzonder mooi eerbetoon aan onze prachtige dochter...recht uit het hart.
Lieve Helwig en Eefje....dank je voor deze onvergetelijke herinnering, voor altijd Nina's eigen liedje.

 
Geschreven door Helwig Cornelissen, gezongen door Eefje Polman 
 
When she was born into this world
Her parents saw a dream fulfilled
A dream came true, the answer to their prayers
 
She is to them a special child
She gives them joy everytime she smiles
The sky lightens up when she is there
 
Reach for the Rainbow in your heart
When our world seems to be so far apart
And i'll be there to hold your hand
To guide you through and understand
Right from the start
 
Seasons come and seasons go
Years roll by before you know
How we wish there was a way to stop the time
 
The winter stays, it's cold outside
Time stands still and words don't rime
In our hearts the colours of the Rainbow shine
 
With the strength of a tiger
She tried to win the fight
And everytime we thought she lost it
She fought her way back to the light
 
Goodbye our little tiger
Cause we will meet again
Our ban will never be broken
From now until the end


21 opmerkingen:

  1. Brok in mijn keel, tranen in mijn ogen. Wat heeft ze een ongelofelijk mooi afscheid gekregen met alles erop en eraan waar ze zo van houd en met iedereen die zo van haar houd zo dichtbij.

    Liefs, Chantal mama van *Bo en Kess.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Stil.... Lief... Puur... Warmte....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zo mooi................................

    X Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt prachtig lied en ook helemaal compleet zo met die mooie fotocollage...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geen woorde voor repect

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als al die lieve mensen om jullie heen een beetje van het gigantische verdriet zouden kunnen wegnemen zou ik daar zeker tussen willen staan. Hopelijk geeft al die liefde jullie de steun en de kracht die jullie nodig hebben. Wat een ontzettend mooi lied! Heb er geen woorden voor. Een stilte overvalt me....
    Heel veel sterkte!
    Een moeder

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi lied en prachtig afscheid van Nina.
    Weten dat jullie de kracht hebben om verder te gaan.

    Liefs Familie Berbers Malden

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geen woorden voor, kippevel en tranen. Het is jullie zo gegund..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een bijzonder mooi lied ..........
    Voor een heel bijzonder meisje ...............
    Uit een bijzonder warm nest ..........

    Een diepe buiging voor een bijzonder gezin, wat moet Nina zich veilig gevoeld hebben bij jullie.

    De komende tijd branden onze kaarsjes voor jullie: Marcha, Bas, Nina, Bowie en Mick, voor jullie vijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een schitterend mooi lied. Tranen lopen over mijn wangen wanneer ik het lied luister en de foto reportage bekijk. Heel veel respect dat jij Marcha en Bas Bowie en Mick ons laat deelnemen aan het afscheid van Nina.

    Een bijzonder afscheid voor een bijzondere Nina.

    Anita en familie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat mooi, en fijn dat het gegaan is zoals Nina en jullie wenste.
    tranen biggelen over mijn wangen....

    veel sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Stil... Met een grote glimlach door mijn tranen heen bekijk en luister ik de foto's en het lied. Prachtig!
    Wat een mooie herinnering en eerbetoon aan Nina.
    Sterkte met deze verschrikkelijke moeilijke tijd.
    Ik ben trots op jullie allemaal dat jullie het zo ontzettend goed hebben gedaan! Petje af. Ik heb daar geen woorden voor.

    Liefs Rogier, Bregje, Sterre en Mex

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Super mooi hoe jullie Nina's afscheid hebben kunnen regelen. En wat een ontzettend mooi nummer. Kippenvel

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heb respect voor familie, vrienden en iedereen.die mee leeft

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een afscheid wat ze verdiende, mooier had het bijna niet gekund.... Prachtig filmpje en wat was (is) Nina een mooie meid met een lief gezichtje ! Even stilte... Door het filmpje en alle ontroerende blogs en gebeurtenissen.... Voor jullie en voor Nina....

    Liefs, kim

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nina had het vast niet mooier kunnen wensen zoon mooi afscheid voor zoon lief meisje
    Het was een oneerlijke strijd

    veel sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een fijn afscheid. Tranen bij het prachtige lied.

    Heel veel liefs,
    Moniek.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoe bijzonder: een lied speciaal voor Nina. Complimenten voor de schrijver van de tekst, wim heijs voor de muziek en Eefje Polman voor de zang.
    Heel bijzonder!!

    BeantwoordenVerwijderen