woensdag 3 juli 2013

Vijf...

De laatste uren met ons vijven tikken weg...na morgen zijn we nog maar met zijn vieren..Nina voor altijd bij ons in ons hart.
Uren, dagen kan ik nog bij haar zitten, maar het zal nooit genoeg zijn.
Vanavond komen eerst alle leerkrachten van school afscheid nemen van Nina, en daarna haar groep 8.
Een boek, een film die waarheid word....
Daarna is het nog een keer feest voor Nina, haar vuurwerk gaat de lucht in.
We gaan haar het mooiste afscheid ooit geven, want dat heeft ze verdient.

Morgen....ik probeer me niet voor te bereiden, want hoe bereid je je op zoiets voor.
Als je kind geboren word vertelt iedereen je wat je moet doen, natuurlijk volg je je eigen gevoel maar sommige dingen staan vast.
Maar niemand vertelt  ons hoe we morgen haar deksel moeten sluiten.....haar nooit meer te kunnen zien....nooit meer te kunnen aanraken....

Terwijl ik dit schrijf zit ik naast haar, en als ik naar haar kijk weet ik dat er niks mooiers  bestaat dan zij...

28 opmerkingen:

  1. Ontroerend......
    Fantastische mooie foto van een fantastisch mooi meisje.......
    Ja hoe bereid je je voor.......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Sandra en fam.. Het klopt dat niemand je vertelt hoe je dit moet doen... Maar doe het bewust en laat je gaan en volg je gevoel.. Laat je hart spreken. Maar weet dat ze voort leeft in jullie Hart,in jullie leven Teer kostbaar en koester dit... Ze is niet dood, zolang er aan Nina gedacht, gesproken, foto's bekeken worden. haar naam genoemd word...
    Nina.... voor altijd in het diepst van jullie hart... Morgen heel veel sterkte en kracht, maar zeer zeker ook voor daarna...

    Liefs Syl.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Marcha en fam.

    De laatste nacht samen nog met jullie mooie meisje, wat zwaar een brok in de keel van je weer mooie woorden,ze zal bij jullie blijven in gedachten, in herinnering en van boven de kracht sturen die jullie heel hard nodig zullen hebben. Haar lichtje zal stralen en waken over jullie.
    Voorbereiden kan je niet op iets zo onwerkelijks doe wat je wil en kan doen dan is het goed..volg je hart heel heel veel liefde en kracht voor morgen en de dagen die komen gaan.

    liefs Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heel veel respect!
    ik moet de laatste dagen echt veel aan jullie denken....het laat me gewoon niet los.
    toch hoop ik dat jullie afscheid van nina morgen heel mooi mag zijn en we wensen jullie veel sterkte in het verder gaan met zn viertjes.....

    veel liefs erica en djura-dewi wouterse

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Respect is het enige wat ik op het moment kan zeggen. Nina heeft iedereen zo diep geraakt dat we vanavond gewoon met zn allen in de Bernhardstraat buiten hebben staan kijken naar het vuurwerk, haar feestje! Daarna die 2 wensballonnen...Stilte alom....Heel veel kracht voor morgen maar die tijger van jullie zorgt voor jullie!
    Groetjes Benno Sandra Lars en Sanne.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg bewonderenswaardig hoe jullie Nina haar afscheid geven.Ze zal altijd bij jullie blijven en bij jullie horen.Jullie lieve meisje! Heel veel kracht en sterkte gewenst voor morgen! Ik hoop dat het een mooi afscheid wordt. Grtjs marielle griffioen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Iets.....

    Na het lezen van al die mooie blogs verdien jij nu een hart onder de riem.

    Zelf mensen verloren, dichtbij, pijnlijk, onherroepelijk .... op de momenten dat je denkt het gaat niet meer was er bij mij "iets", "iets of iemand" die de pijn verzacht, "iets of iemand"die toch dat belangrijke moment met je deelt, "iets of iemand" die je laat zien wat er de moeite waard is, "iets of iemand" die je laat weten dat het niet voorbij is.

    Dat "iets of iemand" heeft "denk ik" te maken met de overleden persoon, er is "iets" na de dood, wij komen er niet achter wat.

    Ik wens jullie alle kracht en sterkte morgen, een waardig afscheid heeft Nina vast en zeker en ik hoop van harte dat "iets of iemand" met tijgerkracht ook bij jou en degene die achterblijven opduikt als jullie het nodig hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. denk aan jullie allemaal (en speciaal aan bowie) vanuit panama... heel veel tijgerkracht toegewenst! jullie kunnen het niet mooier en puurder doen naar mijn idee! liefs niek

    BeantwoordenVerwijderen
  9. lieve allemaal, heel veel sterkte vandaag. Doe het samen, vanuit je hart. Jullie meisje zal voor altijd bij jullie zijn!!Ik denk aan jullie. Liefs Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Marcha Bas Bowie en Mick
    Heel veel sterkt vandaag bij het afscheid van Nina. Nina leeft voort in de herinneringen de foto's en voor altijd een plekje in ons hart. In gedachten zijn wij bij jullie.
    Dagmar Kjell Anita en Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  11. In gedachten bij jullie, heel veel sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vandaag voor het laatste Nina in jullie midden .... ja lichamelijk maar ze blijft in jullie harten voortleven, voor altijd!!! Een loodzware dag .... ik wens jullie heel veel kracht .... de kracht van een tijger.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik wil jullie heel veel sterkte toewensen vandaag.....
    Samantha

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen, hier zijn eigenlijk geen woorden voor... Heeel veel sterkte vandaag en ik denk aan jullie ! Liefs, Kim

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Marcha en fam. de laatste uurtjes minuten en sec van jullie aards samen zijn.De zwaarste van je levenIk kan je wel vertellen hoe je,je nu voelt.Loodzware benen,je valt in het diepe en word weer opgevangen je valt niet echt,toch ook wonderlijk je word weer opgevangen of je in een filmt zitonwerkelijk terwijl je weet dat het waarheid is het moelijkste moment het sluiten van de kist.loodzware benen en toch weer iets ja,zo moeilijk te verwoorden.Een rust wat er over je heen komt.Een Hart wat bijna uit elkaar springt zo onregelmatig voor je gevoel,en denkt ik val flauw hoe kan het dat aan je word op en neer geschud,het niet meer zien jullie Nina,bang dat je ze straks niet meer herinnert hoe ze er uit ziet,dat je haar vergeet,dat iedereen haar vergeet,wees niet bang dat,dat gebeurd een mens is zo krachtig,en zit zo mooi in elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Daarna als het loslaten voorbij is,ze begraven is.weer een rust,zo sereenhet is goed zo.en je opgelucht en ook wat blij voelt, waar je weer kracht uit haald,Het thuis komen zonder Nina.zo raar weer, ja moelijk te omschrijven.stil,eenzaam,blij dat alles naar wens is en het goed is voor jullie kleine Meisje Nina verlost van haar lijdens weg.die dubbele gevoelens geeft. De tranen of tranen diep vn binnen ook twee zijdes heeft en dan morgen,ja dan begint het pas. je zit nog in de Roes die je heel lang wilt voelen en er ook weer uit wilt, terug draaien. Iedereen die weer verder gaat met zijn of haar leven.en Jij of jullie stil staan.van hoe kan dat.Dan Boosheid onmacht gerustheid weer zoon spiraal die op en neer gaat en je denkt kom ik hier ooit nog uit Mensen die je ontlopen, mensen waar je tegen wilt roepen schreeuwen zie je mijn pijn niet.In je eentje heel graag stil zit, en je tot Nina komt ontspant in het zonnetje samen met je gedachten gevoel,en weer samen smelt waar je kippenvel van krijgt en warm zijn.die je ook weer opjaag hoe verder De kracht die je krijgt, waar komt het vandaan.komt het van Nina Komt het uit jezelf,dat denk ik ook. een mens is zo sterk,zo puur wat je voelt en je er ook over verwonderd.Dan weer intens hoe moet het verder kan ik wel, ja Je kunt het nu niet te bevatten en straks als het weer herfst en winter word.En Nina daar ligt en je denkt wat heeft ze het koud,het liefst met een deken naar haar graf zou gaan.de Gevoelens ja die gaan op en neer stuiteren door je lijf Niet meer kunt lachen om een mop, waar je,je eerst een schaterlach liet horen. en nu denkt moet dat, zien jullie mijn pijn niet.Mensen waar maak je ,je toch druk om er is meer. och en zo kan ik nog wel verder gaan.En dan op een dag een glimlach om je mond, je daar weer schuldig overvoelt en mag ik wel lachen,Ja ook dat mag een glimlach een schaterlach smelt samen met je verdriet. en verzacht zo die ontzettende pijn,die wond,die straks een litteken moet en mag worden.zodat het straks draagbaar word.Niet te geloven misschien voor nu, dat dat nog kan.Een lange weg die je op je eigen tempo mag lopen, rennen vliegen, niemand bepaald je of jullie tempo, maar laat het langzaam los geef Nina jullie vlinder, Engeltje elke dag een beetje meer vrijheid. zodat je straks met een glimlach die zo liefdevol is en vooral heel warm en soms met blinkende ogen jullie verhaal kunt vertellen, dat de mensen die goed naar je kijken het kunnen zien, Hoe warm en liefdevol je over haar praat en dat ze nog bij jullie hoort en verder leeft. maar laat ze los in nu haar hopelijk mooi, warm, liefdevol, pijnloos, gewichtloos leven.en weet dat ze altijd bij jullie is, je ze voelt.En hopelijk dat het je ook een warm gevoel geeft, dat mensen Nina haar naam noemen en zeggen ook al vergissen ze hun eigen en een andere naam willen zeggen je het gevoel geeft van ja, ze weten dat Nina ook bij ons hoort.Je, je gaat verwonderen over het leven, het genieten van de hele kleine kostbare dingen bv een mier die je ijverig haar werk ziet doen, je er bewuster bij stilstaat en je niet druk maakt om alle dingen die niet zo belangrijk zijn.en ziet dat de bomen bladeren krijgen, afvallen de blaadjes een voeding zijn voor de aarde weer nieuwe bladeren krijgt, het leven eindelijk een kringloop is.. En ja met Nina het zelfde gebeurd, ze zal altijd een deel van je leven zijn, een schakel van jullie ketting of van je ring jullie cirkel, die niet onderbroken is, en is die wel onderbroken voor je gevoel weet dat die weer samen smelt tot een ring, of alleen een barstje een kras inzit. die langzaam heelt en je ring ook weer mooi en kostbaar maakt die je lief hebt en koestert met een zwaar verlies, die langzaam weer gaat stralen en lichter word.ik kan zo nog wel uren verder met je praten, Maar voor nu een paar armen om je heen.Ik hou jevan hier vast Elk vezeltje in mijn lijf en ziel voelt en weet wat jullie nu doorstaan kijk en voel bewust, het geeft je kracht zo wonderlijk allemaal.Liefs X

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Vanuit Bergharen zijn we in gedachten bij jullie vandaag. De vlag hangt halfstok.
    Verder ontbreken de juiste woorden.
    Theo en Riet Claassen

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wij wensen jullie vandaag alle sterkte toe. De hele tijd brandt er al een kaarsje en deze zal ook blijven branden vandaag.
    Bram is trots dat hij samen met Nina ambassadeur mag zijn.

    Harry, Rian, Bram en Tessa

    BeantwoordenVerwijderen
  19. De gedachten dat jullie fysiek van Nina afscheid moeten nemen laat mij niet los. Ook bij mij zit er een knoop in mijn maag. Ik zou zoveel meer willen zeggen om jullie een hart onder de riem te steken maar de woorden ontbreken. Wij hebben dinsdagavond afscheid van haar genomen. Ze was erg mooi, een elfje. Het was net of ze gewoon lag te slapen. Zo vredig. Ze zal dat voor iedereen die haar gekend heeft ook een elfje blijven. Veel liefs voor jullie allemaal en veel kracht voor de komende moeilijke periode.
    Hanny en Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Onze gedachten en liefdevol medeleven gaan vandaag in het bijzonder naar jullie uit!!!
    Liefs Jacques, Lieske, Noa en Loek

    BeantwoordenVerwijderen
  21. In gedachten bij jullie... Veel sterkte!!!
    Liefs Kim V

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik ken jullie akleen via dit blog.maar in gedachten bij jullie.


    Heel veel sterkte in deze moeilijke tijd.wat bijzonder hoe t allemaal gaat en hoe jij marcha t allemaal verwoord.


    Liefs een moeder uit mill

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heel veel sterkte, ik leef zo met jullie mee!

    Alles in deze blog is zo ongeloolijk mooi verwoord, heel veel sterkte!

    Liefs een moeder uit Mill

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een bijzonder mooi afscheid hebben jullie samen met Nina gehad.....
    Hou deze kracht vast.
    Heb zoveel respect voor jullie

    Een moeder uit mill

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Onvoorstelbaar...

    Het afscheid van Nina was

    Onvoorstelbaar mooi,
    Onvoorstelbaar warm,
    Onvoorstelbaar bijzonder,
    Onvoorstelbaar intens,
    Onvoorstelbaar verdrietig,

    Maar wat waren jullie Marcha, Bas, Bowie en Mick ook onvoorstelbaar krachtig.

    In gedachten bij jullie








    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik loop op straat met onze hond. Een man met twee kleine hondjes heeft last van mijn hond en valt tegen mij uit. Ik begrijp niet waarom. Ik barst in tranen uit. Midden op straat. Alle emoties omtrent Nina komen er op dat moment uit. Ik leef zo met jullie mee! Ik kan het gewoon niet bevatten. De wereld draait door. Maar jullie tijd staat stil...

    En nu is Nina ergens tussen de tijgers een plek zonder ziekte en pijn, maar ik had haar toch liever bij jullie gehouden...

    Respect voor jullie als familie en de vrienden om jullie heen.

    Heel veel sterkte en liefs,
    Moniek.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Marcha, woorden schieten te kort bij het lezen van je blogg en je immens grote verlies. Mijn gedachten gaan uit naar jou en je familie en ik wens jullie veel sterkte en kracht toe. Liefs, Rachel

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Vanmorgen thuisgekomen van een fantastische week Villa Pardoes. En dan bij thuiskomst jullie prachtige kaartje gevonden tussen de stapel post... Jeetje, dat was het dan... of nee... natuurlijk niet! Wat hebben jullie de afgelopen jaren tal van mooie momenten samen beleefd en een aantal van die herinneringen, zowel de goede als de slechte, zo treffend beschreven door Marcha. Tsjonge, wat heb ik veel gemist in een week tijd! We waren even met de gedachten bij iets anders toen Mia maandagavond belde en we van haar hoorden over het overlijden van Nina. De rest van de week heb ik veel aan jullie gedacht, maar heb ik het verdrietige nieuws stiekem ook wel een beetje verdrongen. Eenmaal thuis daarstraks direct het fotoalbum van Bjorn gepakt en de foto's van 13 juli 2003 opgezocht. Het was een prachtige zomerdag en we kwamen elkaar toevallig tegen bij Aardbeienland in Horst. Ik zie Nina, ze was slechts twee weken jonger dan Bjorn, daar nog rond huppelen in haar witte jurkje. Het was echt zo'n dag zonder zorgen, die nooit voorbij leek te gaan... Tien maanden later wisten wij wel beter... Enkele jaren later jullie ook... Na die ene dag hebben Nina en Bjorn elkaar nooit meer getroffen, terwijl wij als ouders toch wel zo nu en dan weer elkaars pad kruisten in het ziekenhuis of waar dan ook. Allebei pientere kids, ze hadden het vast goed met elkaar kunnen vinden! Maar dan is het bij jullie nu toch zover gekomen... Ondanks mijn bescheidenheid heb ik er genoeg woorden voor, maar bij lange na niet genoeg om voor jullie dit pijnlijke litteken te helen... Bas, Marcha, Bowie en Mick, heel veel sterke... en lief achternichtje Nina, rust zacht...

    BeantwoordenVerwijderen